Er du lei av pågående dørselgere som skal selge deg strøm? I så fall er du ikke den eneste. Vi i Øvre Eiker Energi får regelmessig besøk av frustrerte kunder som har hatt besøk av dørselgere som skal selge strøm. I tillegg får vi nærmest daglig telefoner om det samme.
Det er nesten ikke til å tro hvilke metoder og historier strømselgerne presenterer i døren. Noen er så pågående at enkelte kunder føler ubehag. Mange strømselgere utgir seg for å ha samarbeid med oss noe som IKKE er tilfelle, og de forteller at de må inn for å sjekke kundens elanlegg samt strømforbruket. Dette er bare tull og tøys! Ingen strømselgere verken må eller har rett til å trenge seg inn hos kundene. Det er eksempler på at de har kommet seg inn i boligkompleks med felles hovedinngang uten at våre kunder har åpnet for dem.
Den lovbestemte angreretten som er på 14 dager vies liten oppmerksomhet fra selgerens strømleverandør sin side. Straks kunden har trykket "OK og enter" på strømselgerens nettbrett eller på tilsendt sms, overføres vedkomne kunde til ny strømleverandør. Skulle kunden finne på å angre før fristen på 14 dager har gått ut, blir de bedt om å kontakte oss igjen. Greit nok, men så mye unødvendig bry og usikkerhet dette skaper for kundene da de har angrerett.
Vi tillater oss å komme med noen anbefalinger uansett hvilken strømleverandør du som kunde ønsker:
Kjøp ikke strøm på døren. Selgeren er KUN ute etter salgsbonusen sin og har ingen sympati med dere som kunder. De bryr seg heller ikke om å være redelige i sine argumentasjoner, og de sier hva som helst for at du skal tegne avtale med dem. I det øyeblikk de har fått en avtale, har de sikret seg bonusen sin og bryr seg ikke om deg som kunde i etterkant. Selgerne er som oftest ikke ansatt hos strømleverandøren de representerer, men er inn leid og blir styrt av provisjon pr salg.
Sett deg godt inn i tilbudet i ro og mak før du eventuelt inngår strømavtale, og be om og få tilbudet skriftlig. Over tid er det svært lite som skiller det ene strømtilbudet fra det andre. Bor du i en kommune som har et eget lokalt energiselskap, ta en telefon og hør hva de sier og hva de kan tilby deg. De aller fleste lokale energiselskap bidrar også i lokalsamfunnet, samt er eid av kommunen du bor i.
Når du har gjort denne øvelsen, satt deg inn i tilbudet og kontaktet lokal energiselskap, er valget selvsagt ditt. Da har du i hvert fall undersøkt uten å bli presset av til dels ufine og aggressive strømselgere som ikke har noe personlig ansvar for deg som kunde i etterkant.
Del:
Kronikk skrevet av:
Morten Braarud
Marked og kommunikasjonssjef
Øvre Eiker Energi AS